Vi använder kakor (cookies) för att ge dig en bättre upplevelse på webben. Genom att besöka vår webbplats accepterar du vårt användande av kakor.

Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S
Ålems Sparbank

Om Ålems Sparbank

Ålems Sparbank är en lokal bank som startade sin verksamhet 1854. Kontoret i Ålem har sedan dess varit hjärtat i verksamheten. Under årens lopp har kontor öppnats i Blomstermåla (1951), Bäckebo (1956, sedermera nedlagt 1999) och Timmernabben (1981, nedlagt 2011).

Verksamheten omfattar idag 27 anställda med en affärsvolym på över 6 miljarder kronor.

Tillsammans har vi mer än 400 års samlad yrkeserfarenhet. En del kan tycka att personalomsättningen är för låg - vi ser det som en fördel att du som kund får träffa samma handläggare år efter år!

Ålems Sparbank är medlem i SR, Sparbankernas Riksförbund.

Hur styrs banken?

Ålems Sparbank tillhör en bankform som särskiljer sig från de större affärsbankerna. En sparbank är en egen juridisk självständig enhet, men bedriver ett samarbete via ett avtal med Swedbank. Utmärkande för en sparbank är att man huvudsakligen verkar inom ett begränsat geografiskt område, har inga ägare och drivs utan enskilt vinstintresse.

Ålems Sparbanks verksamhet styrs ytterst av 32 huvudmän där tretton väljs av Mönsterås kommun, tre av Nybro kommun och sexton av huvudmännen själva. Huvudmännen representerar insättarnas intressen i Ålems Sparbank och fastställer bankens reglemente. På årsstämman fattar huvudmännen beslut om disposition av resultatet samt ansvarsfrihet för styrelsens förvaltning avseende det gångna verksamhetsåret. Dessutom utser stämman styrelseledamöter, huvudmän och revisorer. Årsstäm-man skall även ta ställning till revisorernas rapport om sin granskning av styrelsens förvaltning.

Styrelsen utser den verkställande direktören och tillsammans ansvarar man för sparbankens löpande förvaltning.

Bankuppgifter

Bankgiro

Clearingnr.

Org. nr.

Swiftadress

981-4344

8434-3

532800-6282

SWEDSESS

Klagomål

Banken har en strävan att alltid arbeta med förbättringar av bankens produkter och tjänster. En viktig del i det arbetet är att ta missnöjda kunders klagomål och synpunkter på största allvar.
Hjälp oss att bli bättre

Stäng Skriv ut