Hoppa till textinnehållet

Hej, vi hjälper dig gärna!

Välkommen att skriva din fråga nedan för att snabbt få svar på vanliga frågor. 

Ställ din fråga här

Skydda dig mot bedrägerier

Woman and man looking at a computer screen.

Bedrägerier är tyvärr ett utbrett problem. Bedragarna använder sig bland annat av internet, mejl, telefon, sms och automater för att försöka lura till sig pengar. Läs mer om några av de vanligaste bedrägerierna och hur du kan skydda dig mot dem!

”Social Engineering” - vad är det?

Social Engineering är när du blir lurad att göra något eller avslöja personlig information för att du tror att du kommunicerar med någon du känner eller har förtroende för. Det kan ske på ett flertal olika sätt:

  • Phishing är ett bedrägeri som går ut på att "fiska" fram bankrelaterad information som sedan används i brottsliga syften. Det finns flera olika sätt för bedragare att lura till sig information som du kan läsa mer om nedan.
  • Vishing är när en bedragare kontaktar dig på telefon och utger sig vara någon annan, till exempel banken eller polisen. 
  • Smishing är när du får falska sms med länkar till sidor där du uppmanas att uppge personliga koder, med syftet att komma över dina pengar.

Vanligaste bedrägerierna just nu

  • "Vishing" - falska telefonsamtal
  • "VD-bedrägerier" - kapade e-postadresser
  • Facebook-bedrägerier

Bedrägerier via mejl, sms och internet

Vishing - bedrägerier via telefon

Bedrägerier via e-handelssajter

Bedrägerier via sociala medier

Andra typer av bedrägerier

Lämna aldrig ut personliga uppgifter

Vi kontaktar aldrig dig via mejl eller telefon för att be dig lämna ut personliga uppgifter som kortnummer eller koder. Säkerheten i våra tjänster bygger på att bankens egna system håller reda på nödvändig information. Du ska vara den enda som känner till dina koder och lösenord. Vi behöver aldrig din hjälp att stoppa ett pågående bedrägeri. När du själv tar kontakt med internetbanken eller Kundcenter uppger du lösenord och koder enligt instruktionerna för tjänsten.

Lurad av en bedragare nätet?

"Kan jag få låna din dosa - min dosa är sönder?" Det är ett bara ett exempel på hur bedragarna försöker lura till sig pengar på Facebook och andra sociala medier. 

Minska risken för ID-kapning med ID-skydd

Minska risken att drabbad av ID-kapning med vårt ID-skydd. Få hjälp med att förebygga och upptäcka ID-stöld, samt minska konsekvenserna om du trots allt drabbas.