Hoppa till textinnehållet

Så här gör du för att lämna ett klagomål

Händer som plockar röda äpplen och lägger de i en hink
  1. Inkomma med klagomål

    För oss är det viktigt att du som kund är nöjd med vårt bemötande och våra produkter. Är du missnöjd är den enklaste vägen att få hjälp att kontakta oss genom att ringa Kundcenter Privat på 0771-22 11 22, Kundcenter Företag på 0771-33 44 33 eller besöka något av våra Kontor.

    Har du inte tjänsten personlig service via telefon så kan du läsa om hur du ansluter dig på denna sida.

    Om du inte är nöjd med vårt svar kan ärendet omprövas. I punkterna nedan får du reda på hur vi på bästa sätt hjälper dig med ditt ärende.

  2. Överklagan av beslut

    Om du efter svar från kontor eller kundcenter fortfarande inte är nöjd med det svar du fått av Swedbank, och ytterligare vill pröva ditt ärende, kan du kontakta Swedbanks klagomålsansvarig eller Kundombudsman. Beskriv, helst skriftligt, vad du tycker är fel och vem du tidigare haft kontakt med i ditt ärende.

    Fyll i blanketten Överklagan av bankens beslut

    Överklagan av bankens beslut (pdf)

    1. Fyll i blanketten så utförligt som möjligt

    2. Skicka ifylld blankett genom att klicka på knappen "Skicka via mail" som finns i blanketten

    3. Du kan skicka ifylld blankett genom att klicka på knappen "Skicka via mail" till

    Du kan också skicka ifylld blankett via post till:
    Swedbank
    Klagomålsansvarig/Kundombudsman
    105 34 Stockholm

    Om ditt ärende gäller försäkringsprodukter hos Swedbank Försäkring ska du vända dig till dem:
    Kontaktvägar Swedbank Försäkring

  3. Om du fortfarande inte är nöjd

    Om du efter omprövning av bankens Kundombudsman fortfarande inte är nöjd kan du vända dig till nedan instanser. Du kan alltid vända dig till dessa instanser efter bankens första beslut.

    Om du är företagskund kan du enbart vända dig till allmän domstol för vidare prövning.

    Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
    Kungsholmstorg 5, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00

    arn.se

    ARN är en statlig myndighet vars uppgift är att opartiskt och utan kostnad pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. En anmälan till nämnden måste vara skriftlig. För att nämnden ska pröva ärendet finns vissa värde- och tidsgränser. Banken åtar sig att medverka i Allmänna reklamationsnämndens behandling av tvisten.

    Konsumentvägledning
    Konsumentvägledare som finns i flertalet kommuner, lämnar kostnadsfritt information och råd i hushållsekonomiska och juridiska frågor.

    Konsumenternas Bank- och finansbyrå
    Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon 0200-22 58 00

    konsumenternas.se

    Självständig rådgivningsbyrå, lämnar kostnadsfritt vägledning bank- och finansfrågor. Står i kontakt med klagomålsansvariga i banker och värdepappersinstitut.

    Allmän domstol
    Ett ärende kan alltid hänskjutas till rättslig prövning vid allmän domstol.
    domstol.se

    Särskild information om avtal som du som konsument ingått med banken via Internetbanken eller appen för privatpersoner
    Om du har ingått ett avtal med banken via internetbanken eller appen för privatpersoner och det har uppstått en tvist - som du inte har kunnat lösa med banken - har du rätt att använda
    EU:s onlineplattform för tvistlösning.

    I formuläret på onlineplattformen ska du uppge följande mejladress till banken: kundombudsmannen@swedbank.se.

    Även om du använder onlineplattformen när det gäller klagomål/tvister med banken kommer ärendet att skickas till Allmänna reklamationsnämnden för beslut. Mer information om tvistlösning online finns på konsumenteuropa.se.

    Särskild information om behandling av personuppgifter
    Om du känner att dina rättigheter kring behandling av personuppgifter inte uppfylls har du rättighet att kontakta Swedbank med frågor, begäran om registerutdrag, begäran om återkallande av samtycke samt begära att få göra gällande andra rättigheter. Vill du framföra klagomål avseende behandling av Personuppgifter eller avslag på någon av tidigare begärda rättigheter kan du skriftligen kontakta Swedbanks dataskyddsombud.

    Swedbank Dataskyddsombud
    Swedbank AB
    105 34 Stockholm

    Mer information avseende personuppgiftsförhandling samt ytterligare kontaktvägar finns på Swedbanks hemsida och i Swedbanks Principer för Behandling av Personuppgifter. Du har också rättighet att framföra klagomål avseende behandling av Personuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten, imy.se om du anser att behandlingen av dina Personuppgifter kränker dina rättigheter och intressen enligt gällande lag.