Meny
Våra tjänster
Låna pengar
Kort och betala
Spara och placera
Pension
Försäkringar
App, internetbank och BankID
Händelser i livet
Kontakta oss

Bedrägeri – skydda dig mot bedrägerier

Bedrägerier via sms och mejl, på nätet, telefon och sociala medier är tyvärr vanliga. Var försiktig då bedragare ibland använder dataprogram som får det att se ut som att de ringer från banken, välkända företag eller myndigheter. Och tänk på att bedragare ofta vill få saker att verka brådskande, så att du blir stressad.

Agera snabbt vid bedrägeri

Ring och anmäl bedrägeri

Misstänker du att du blivit utsatt för bedrägeri? Blivit av med mobil eller säkerhetsdosa? Upptäckt något onormalt i våra digitala tjänster? Kontakta oss direkt!

De vanligaste varningstecken!

  • Det är bråttom
  • Oväntad kontakt
  • De ber dig använda din e-legitimation 

Lämna aldrig ut dina koder, lösenord eller kortuppgifter.

Aktuellt

Kvinna med gul t-shirt och lockigt hår står i dörren till en sommarstuga

Mer om bedrägerier på 8 minuter

Vilka är varningssignalerna för bedrägeri? Hur kan du skydda dig och vad gör du om du blivit utsatt?

Se webbinariet "Lär dig känna igen bedragarnas knep" och lär dig mer – på 8 minuter.

Couple in front of a camper van

Rapportera misstänkta sms till 7726

En viktig del av arbetet med att stoppa sms-bedrägerier är att telekomoperatörerna snabbt får in information om misstänkta sms. Nu kan du enkelt rapportera dessa genom att vidarebefordra dem till 7726 - ett gemensamt nummer för alla svenska telekomoperatörer. Spara ner 7726 i mobilens adressbok redan nu!

Logotyp för kampanjen Svårlurad

Bli svårlurad

Vi har gått ihop med Sveriges banker för att sprida kunskap om hur du, och dina närstående, kan skydda er mot bedrägerier. Läs mer och få konkreta tips på hur du kan bli mer svårlurad. 

Öka tryggheten genom att anpassa våra produkter

Gör det svårare för bedragarna genom att anpassa våra produkter efter dina behov. Här kommer några praktiska tips som handlar om internetköp och beloppsgränser. 

Välj beloppsgräns för överföringar

  • Välj en låg daglig beloppsgräns.
  • Sätt en tillfällig högre beloppsgräns, när du behöver göra en större överföring.
  • Om du vill höja beloppsgränsen över din högsta möjliga gräns behöver du kontakta oss.

Ändra i internetbanken

  1. Gå till Övriga tjänster.
  2. Klicka på Säkerhet.
  3. Klicka på det du vill göra - Beloppsgräns eller Tillfällig beloppsgräns.

Ändra i appen

  1. Gå till Profil.
  2. Klicka på Säkerhet.
  3. Klicka på det du vill göra - Beloppsgräns eller Tillfällig beloppsgräns.

Välj beloppsgräns för Swish

  • Välj hellre en låg beloppsgräns och höj vid behov.
  • Sätt en tillfällig högre beloppsgräns vid större betalningar.
  • Vid en högre tillfällig beloppsgräns kan du behöva göra en digital ID-kontroll och skanna ditt svenska pass eller nationella ID-kort.

Ändra i internetbanken

  1. Gå till Övriga tjänster.
  2. Klicka på Swish.

Ändra i appen

  1. Gå till Profil.
  2. Klicka på Swish.

Öppna och stäng kort för internetköp

  • Du kan öppna/stänga ditt bankkort för internetköp efter dina behov.
  • Du kan också öppna/stänga bankkortet för automatuttag efter dina behov.
  • Tänk på att spärra kortet snabbt om det kan ha kommit i orätta händer.

Ändra i internetbanken eller appen

  1. Gå till Kort.
  2. Välj kort genom att klicka på det.
  3. Under Hantera kort - klicka dig vidare till det du vill göra.

Tänk till innan du identifierar dig och signerar

Tips för Mobilt BankID och säkerhetsdosan

  • Använd aldrig e-legitimation (Mobilt BankID) eller säkerhetsdosan om någon oväntat kontaktar dig.
  • Läs alltid texten innan du loggar in eller godkänner.
  • Kontrollera vem eller vilket företag du identifierar dig för.
  • Vad är din avsikt – Logga in, signera en betalning eller ett avtal?
  • Om du betalar eller signerar – kontrollera till vilken mottagare.

 

Har någon kontaktat dig oväntat? Använd inte Mobilt BankID eller säkerhetsdosan.

BankID

Skydda dig mot vanliga bedrägerier

Phishing, vishing och smishing - vad är det?

Du tror att du pratar med någon du känner eller ett välkänt företag. I stället blir du lurad att göra något eller avslöja personlig information. Detta kallas för social manipulation och kan ske på flera olika sätt. 

Via nätet, mejl och sms (phishing och smishing)

Via e-handelssajter

Via telefon (vishing)

Andra typer av bedrägerier

Vill någon hjälpa dig?

Om någon erbjuder dig hjälp

  • Om du behöver hjälp med något så kontakta någon du känner om det finns möjlighet. 
  • Ta inte emot hjälp från främlingar som erbjuder sig handla åt dig eller liknande. 
  • Om du behöver få hjälp av någon du inte känner så gör det bara mot faktura - betala aldrig i förskott.

Guider och mer information

Skaffa dig kunskap

Bedragarna hittar hela tiden nya sätt att försöka luras. Ju mer du vet, desto bättre skyddad är du. Ta reda på fakta och lär dig mer. 

 

Stoppa bedragaren

Vi frågar aldrig efter personliga uppgifter. Lämna alltså aldrig ut kortuppgifter, koder eller lösenord till någon annan.

Sprid kunskaperna

Prata med dina nära om risken att luras av en bedragare.och hur de bäst undviker det. Framför allt våra äldre behöver hjälp för att kunna skydda sig.

Företagare? Skydda dig mot företagsbedrägerier

Har du eget företag? Som företagare kan bedrägerier få mycket större påverkan eftersom bedragaren som kommer över dina personuppgifter eller din e-legitimation ofta får tillgång till både till din privatekonomi och företagets ekonomi. Läs mer om hur du skyddar dig.