PIN-kod till kort
Du behöver en PIN-kod till ditt kreditkort och bankkort för att kunna ta ut kontanter eller handla i butik. Har du glömt din PIN-kod, slagit fel kod tre gånger eller vill byta kod?
Ny PIN-kod
PIN-kod för nytt bankkort
I internetbanken och appen
PIN-koden levereras i appen eller internetbanken och du ser den också när du aktiverar ditt kort. Om du har valt att få PIN-koden via post kommer du att få den i ett brev några dagar efter att du fått kortet.
Om du inte har internetbanken eller appen
Du kommer få PIN-koden hem i ett brev. Du får koden några dagar efter att du fått kortet.
PIN-kod för nytt kreditkort
Hem i ett brev
Om du har fått ett helt nytt kreditkort så kommer du alltid få PIN-koden hem i ett brev. Du får koden några dagar efter det att du fått kortet.
Glömt PIN-koden?
Appen
- Logga in i appen.
 - Om du har flera kort - scrolla till kortet.
 - Klicka på kortet.
 - Klicka på Visa PIN-kod
 - Signera och godkänn att koden visas på skärmen.
 
Internetbanken
- Logga in i internetbanken.
 - Klicka på detaljer och inställningar för det kort du vill se PIN-koden för.
 - Klicka på Visa PIN-kod.
 - Scanna QR-koden.
 - Klicka på Visa PIN-kod.
 
Byta PIN-kod
I uttagsautomat
Du kan byta din PIN-kod för ditt kreditkort eller bankkort i uttagsautomater från Bankomat:
- Besök en Bankomat-uttagsautomat (bankomat.se)
 - Stoppa in kortet och slå in din nuvarande PIN-kod
 - Välj tjänsten "Byte av kod" och följ instruktionerna
 
Välj en kod som är svår att gissa. Den bör inte ha något samband med ditt person-, kort-, konto- eller telefonnummer.
Slagit fel PIN-kod 3 gånger?
Skaffa ersättningskort
- Om du ha slagit fel PIN-kod 3 gånger så spärras kortet och kommer att behållas av automaten
 - Du kan inte öppna upp ett som spärrats
 - Om detta skett så beställer du alltid ett nytt kort - ett ersättningskort. Du får då behålla samma PIN-kod som till föregående kort